Κατολισθήσεις σκανδάλων στον Ισθμό της Κορίνθου.
«Ποιος θα σταματήσει τον κατήφορο αυτής της εταιρείας; Εάν κλείσει η Διώρυγα, θα βρεθούμε προ εκπλήξεως με καταστροφικά αποτελέσματα για το ελληνικό κράτος» προειδοποιούν οι εργαζόμενοι, που ξετυλίγουν με έγγραφα και στοιχεία το «κουβάρι» της υπόθεσης....
Κακοδιοίκηση και κακοδιαχείριση, σπατάλη, παράνομες πράξεις κατά των εργαζομένων, πράξεις που δεν αναρτώνται στη «Διαύγεια», μη συντήρηση του καναλιού, με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί το ωφέλιμο βύθισμα της Διώρυγας και αρκετά πλοία να μην μπορούν να περάσουν, καθώς και πολλά άλλα καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στη Διώρυγα της Κορίνθου, ενώ προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη και ζητούν να γίνει πλήρης διαχειριστικός έλεγχος στα οικονομικά της εταιρείας, να αποδοθούν ευθύνες και ν’ αλλάξει άμεσα το Δ.Σ. της ΑΕΔΙΚ (Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου).
Οι καταγγελίες προέρχονται από το Σωματείο Εργατοτεχνιτών-Ναυτεργατών και Υπαλλήλων της Διώρυγας Κορίνθου, με πρόεδρο τον Τάσο Μούτσο (μηχανολόγο), γενικό γραμματέα τον Θύμιο Χριστοδούλου (ναύτης) και ταμία την Ελένη Καρανοπούλου (υπάλληλο γραφείου).
Το προεδρείο του Σωματείου μίλησε στην «Εφ.Συν.», με έγγραφα και στοιχεία, για τα όσα συμβαίνουν τα τελευταία πέντε χρόνια στη Διώρυγα. Να σημειωθεί ότι η Α.Ε. Διώρυγας Κορίνθου (ΑΕΔΙΚ) είναι εταιρεία του ευρύτερου δημόσιου τομέα και το σύνολο του μετοχικού της κεφαλαίου ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών. Η ιστορία της μακρά και «πονεμένη»...
Το 2001, όταν υπουργός Οικονομικών ήταν ο Γιάννος Παπαντωνίου, την παραχώρησαν να τη διαχειριστεί για 30 χρόνια μια αμερικανική εταιρεία με θυγατρική την «Περίανδρος Α.Ε.». Στην πορεία όμως η μητρική εταιρεία πτώχευσε, κατήγγειλε τη σύμβαση και από το 2010 η εταιρεία πέρασε και πάλι στο ελληνικό Δημόσιο. Στη Διώρυγα κάποτε δούλευαν 215 άτομα, σήμερα οι εργαζόμενοι που έχουν απομείνει είναι μόλις 69. Εχει 12 πλωτά σκάφη, δύο βυθιζόμενες γέφυρες και το κανάλι.
Σύμφωνα με το προεδρείο του Σωματείου, από το 2010 και μετά παρατηρούσαν να γίνονται αλόγιστες δαπάνες και υπερτιμολογήσεις, να συνταξιοδοτούνται εργαζόμενοι, χωρίς να γίνονται νέες προσλήψεις, μάθαιναν για υπέρογκα ποσά που αφορούσαν συντηρήσεις έργων, αλλά την ιδια ώρα καμία συντήρηση δεν έβλεπαν να γίνεται και έτσι ξεκίνησαν τις καταγγελίες, χωρίς ωστόσο να λαμβάνουν καμιά απάντηση από το Δ.Σ. της εταιρείας. Οι εργαζόμενοι σηκώνουν κραυγή διαμαρτυρίας ρωτώντας «ποιος θα σταματήσει τον κατήφορο αυτής της εταιρείας; Εαν κλείσει η Διώρυγα θα βρεθούμε προ εκπλήξεως με καταστροφικά αποτελέσματα για το ελληνικό κράτος».
Το χρονικό μέσα από τα ντοκουμέντα
Ας δούμε όμως αναλυτικά μέσα σ’ αυτά τα πέντε χρόνια τι έχει συμβεί, τι έχουν κάνει οι εργαζόμενοι, τι απαντήσεις έχουν λάβει και πώς έχει διαμορφωθεί σήμερα η κατάσταση.
1. Στις 27 Ιουνίου 2011 το Σωματείο των Εργαζομένων με έγγραφό του προς τον υπουργό Οικονομικών και τον Ελεγκτή Δημόσιας Διοίκησης ενημέρωσε ότι από τον ισολογισμό της ΑΕΔΙΚ για το οικονομικό έτος 2010 τα έσοδα της εταιρείας ανήλθαν στο συνολικό ποσό των 10.425.726 ευρώ (έσοδα διελεύσεων, εγγυητικές επιστολές λόγω καταγγελίας σύμβασης παραχώρησης, υπόλοιπο εκ μεταφοράς οικονομικής χρήσης του οικονομικού έτους 2009, έσοδα από ενοίκια). Από τον ίδιο ισολογισμό προέκυπτε ότι τα έξοδα της ίδιας περιόδου ανήλθαν στο ποσό των 7.345.184 ευρώ.
Ο πρόεδρος του Δ.Σ. που ανέλαβε τον Απρίλιο του 2011 δήλωσε στο Σωματείο ότι η εταιρεία έχει οικονομική στενότητα που καθιστά δύσκολη και αυτήν ακόμα τη λειτουργία της. «Με δεδομένο ότι δεν έχει τελεστεί κανένα μεγάλο έργο στην εταιρεία, η παραπάνω δήλωση του προέδρου του Δ.Σ. μάς δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για τον τρόπο διαχείρισης της εταιρείας», σημείωναν οι εργαζόμενοι και ζητούσαν άμεσο διαχειριστικό-οικονομικό έλεγχο των πεπραγμένων της εταιρείας για τη διαπίστωση τυχόν παρεκκλίσεων ή παραβατικών συμπεριφορών και τον καταλογισμό των νόμιμων κυρώσεων σε βάρος των υπευθύνων.
2. Τον Σεπτέμβριο του 2013 το Σωματείο επανήλθε με επιστολή του προς τον Ελεγκτή Δημόσιας Διοίκησης, την οποία κοινοποίησε στα υπουργεία Οικονομικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης και στην οποία ανέφερε ότι σύμφωνα με τον νόμο 3861/2010 η ΑΕΔΙΚ είναι υποχρεωμένη για την ανάρτηση στο διαδίκτυο όλων των περιπτώσεων που αναφέρονται στο άρθρο 2, παρ. 4. Παρά ταύτα τη χρονική περίοδο 2011 έως και τον Σεπτέμβριο του 2013 οι εργαζόμενοι κατέγραψαν μια σειρά απο σοβαρές δράσεις που καμία δεν είχε αναρτηθεί στο «Διαύγεια». Ζητούσαν να γίνει έλεγχος των προμηθειών και των συμβάσεων που έχει κάνει η ΑΕΔΙΚ σε συνδυασμό με το πρόγραμμα «Διαύγεια».
3. Τον ίδιο μήνα ο βουλευτής Κορινθίας της Ν.Δ. Χρίστος Δήμας κατέθεσε αναφορά στη Βουλή προς τους υπουργούς Οικονομικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης με συνημμένη την επιστολή των εργαζομένων.
4. Τον επόμενο μήνα ο τότε υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε στον βουλευτή Χρ. Δήμα, λέγοντας ότι η αναφορά του διαβιβάστηκε στον γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και στο Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης.
5. Τον Οκτώβριο του 2013 το Σωματείο των Εργαζόμενων με νέα επιστολή προς το υπουργείο Οικονομικών ενημέρωσε ότι σύμφωνα με τον κανονισμό ναυσιπλοΐας και χωρητικότητας που συντάχθηκε το 1972, μια ημέρα την εβδομάδα, η οποία καθορίζεται από την εταιρεία, από τις 6 το πρωί έως τις 8 το βράδυ η Διώρυγα παραμένει κλειστή προκειμένου να γίνονται εργασίες συντήρησης.
Ο πλωτός γερανός «Κένταυρος», ο οποίος πραγματοποιεί τον καθαρισμό της Διώρυγας από τα χώματα, έχει να κάνει συντήρηση πάνω από 18 μήνες, με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί το ωφέλιμο βύθισμα της Διώρυγας περί το ένα μέτρο με επακόλουθο πλοία που περνούσαν από τη Διώρυγα να κάνουν τον περίπλου της Πελοποννήσου και η Διώρυγα να στερείται αυτά τα έσοδα.
6. Τον Νοέμβριο του ίδιου έτους απάντησε στον βουλευτή Χρ. Δήμα ο τότε αναπληρωτής Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, λέγοντας ότι το υπουργείο Οικονομικών παρακολουθεί το θέμα στα πλαίσια της άσκησης των δικαιωμάτων μετόχου, αλλά και εποπτείας στην ΑΕΔΙΚ Α.Ε., έχει ζητήσει διευκρινίσεις από την ίδια την εταιρεία ενώ έφερε το θέμα και στη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων.
■ Τον Δεκέμβριο του 2013 το Σωματείο ενημέρωσε τον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης για το γεγονός ότι οι ναυτικοί της Διώρυγας εντάχθηκαν στο Ενιαίο Μισθολόγιο και πληρώνονται σαν υπάλληλοι γραφείου, κάτι που δεν έχει συμβεί πουθενά αλλού, και χαρακτήριζαν την κίνηση αυτή «αυθαίρετη».
7. Τον Απρίλιο του 2014 το Σωματείο έστειλε επιστολή στον τότε πρωθυπουργό Α. Σαμαρά και τον ενημέρωσε για την τοποθέτηση στο Δ.Σ. της Διώρυγας Κορίνθου του Δ. Καραχάλιου, «εκλεκτού του Τάκη Μπαλτάκου», ως διευθύνοντα συμβούλου. Ανέφεραν επίσης ότι ζήτησαν μαζί του συνάντηση για θέματα της Διώρυγας και όχι μόνο δεν τους δέχτηκε αλλά αποκάλεσε το Δ.Σ. του σωματείου «ποδοσφαιρική ομάδα». Πληροφορούσαν επίσης τον πρωθυπουργό ότι ο Δ. Καραχάλιος έχει πάρει αυτοκίνητο από την υπηρεσία μάρκας Skoda 1600 cc και το έχει στην Αθήνα για προσωπική του χρήση και του ζητούσαν να πάρει μέτρα.
8. Τον Νοέμβριο του 2014 ολοκληρώθηκε το πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για τις καταγγελίες του Σωματείου Εργαζόμενων το 2013. Ενα από τα συμπεράσματα ήταν ότι πράγματι δεν είχαν αναρτηθεί όπως θα έπρεπε διάφορες πράξεις και δραστηριότητες της εταιρείας στο «Διαύγεια» γιατί δεν είχε συγκροτηθεί Ομάδα Διοίκησης Εργου, για τις οποίες δραστηριότητες μάλιστα τίθεται θέμα νομιμότητας.
9. Τον Ιανουάριο του 2015 οι εργαζόμενοι κατέθεσαν στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Κορίνθου αίτηση βάσει της οποίας η Α.Ε. Διώρυγος Κορίνθου έχει συνάψει ομαδικό συνταξιοδοτικό συμβόλαιο με την Εθνική Ασφαλιστική από το 1980 στο οποίο οι εργαζόμενοι συμμετέχουν κατά 25% μηνιαίως. Στις 28-1-2015 μέλη του Σωματείου πήγαν στα γραφεία της Εθνικής Ασφαλιστικής στην Αθήνα για να ενημερωθούν σχετικά με τις φήμες που ακούγονταν για το συμβόλαιο και έμαθαν ότι υπάρχει καταγγελία του συμβολαίου από τις 12 Δεκεμβρίου 2014 χωρίς οι ιδιοι να έχουν ενημερωθεί. Ο πρόεδρος και ο γενικός γραμματέας του σωματείου υπέβαλαν μήνυση κατά της ΑΕΔΙΚ για υπεξαίρεση. Ζητούν από τον εισαγγελέα να προβεί στις απαραίτητες νομικές ενέργειες και να αποδοθούν κυρώσεις στους υπεύθυνους, καθώς οι εργαζόμενοι στη Διώρυγα, ενώ έχουν πληρώσει τις εισφορές τους δεν έχουν συνταξιοδοτικό συμβόλαιο.
10. Στις 23 Ιανουαρίου του 2015 προσφεύγουν στον εισαγγελέα Αρείου Πάγου και ζητούν να διαταχθεί η διενέργεια λογιστικής πραγματογνωμοσύνης και πλήρης διαχειριστικός οικονομικός έλεγχος των πεπραγμένων της εταιρείας για τη διαπίστωση παραβατικών συμπεριφορών και για τον καταλογισμό των νόμιμων κυρώσεων σε βάρος των υπευθύνων. Πρόσφατα το προεδρείο του σωματείου επισκέφθηκε τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Δ. Μάρδα τον οποίο και ενημέρωσε για όλη αυτή την κατάσταση των τελευταίων 5 ετών και ζήτησε ν’ αλλάξει το Δ.Σ.
11. Πρόσφατα, επίσης, ολοκληρώθηκε το πόρισμα του Ελεγκτή Δημόσιας Διοίκησης σχετικά με τις καταγγελίες που είχαν κάνει οι εργαζόμενοι το 2011. Ανάμεσα στ’ άλλα διαπιστώνει πληρωμές δαπανών δικηγόρου χωρίς δίγραμμες επιταγές, αλλά με κοινές επιταγές και μετρητά, υπερβολικές αμοιβές δικηγόρων (μόνο ένας δικηγόρος έχει αμοιβές για το 2010 746.643 ευρώ), αθεώρητα συμφωνητικά, για συναλλαγές με επιχειρήσεις, τα οποία δεν έχουν κατατεθεί στη ΔΟΥ, ενώ επισημαίνεται ότι ο έλεγχος που έγινε είναι μερικός και υπάρχει επιφύλαξη για γενικό έλεγχο.
Συντάκτης:
Χριστίνα Παπασταθοπούλου